Kommunikation Är kommunikation det samma för dig som för mig? Att samtala är ett naturligt element i mänskliga möten. Att tala är dock inte detsamma som att få något sagt. Att nå en kommunikation ställer krav på vilja, öppenhet och engagemang. Det krävs träning i lyhördhet, lyssnande, självkännedom och förståelse för andra. Jag arbetar med ämnet Kommunikation i grupp och har även ett koncept jag kallar Feedback. Att ge återkoppling till varandra på ett ärligt och engagerat sätt är en viktig del av vår kommunikation och ökar känslan av att bli sedd som sedan leder till en mer trygg och trivsam arbetssituaion och i förlängningen större motivation och prestation. På arbetsplatsen som överallt annars uppstår konflikter. Då är det extra viktigt att kommunicera. I en konflikt har alla sin egen bild och uppfattning, styrd av personlighet, värden och värderingar, kunskaper och erfarenheter, uppväxt och miljö. I mitt arbete med Kommunikation ingår konflikthantering som en del. Det går även att arbeta med detta separat. Förutom Kommunikation är Emotionell kompetens och Självkänsla viktiga begrepp. Det finns alltid möjlighet att nå kommunikation i en konflikt. Om man tänker så.
|
• Energi
och liv»
Solen finns alltid bakom molnen.
Ta vara på nuet och lagra värmen.
Skapa god energi.
Bli medveten om hur energier
påverkar.
•Enkelhet»
Enkelt och tydligt
sätt att arbeta utan
att det blir naivt.
En katalysator för andra att få kontakt
med sina insikter
och känslor.
• Sanning»
Öppet och ärligt se möjligheter.
Kritiskt och
analytiskt hitta
vägar att hantera situationer.
• Mod»
Alla steg
kräver mod.
Och mod
kräver självkänsla.
Och båda kan
byggas om
och om igen.
• Tillit»
Istället för
nedbrytande oro.
Stanna upp.
Observera.
Acceptera.
Släpp taget.
Ha tillit.
Gå vidare.
|